Wolność człowieka - prawda czy mit?
Wolność człowieka - prawda czy mit?
autorem artykułu jest Krzysztof Jakubowski
Pierwsze skojarzenia ze sÅ‚owem „mit” jakie mi przychodzÄ… do gÅ‚owy sÄ… zwiÄ…zane ze starożytnÄ… GrecjÄ… – greckie mity o półbogu Heraklesie, tytanie Prometeuszu oraz greckich bóstwach.
Mit (z gr. mythos = sÅ‚owo, legenda) to opowieść o bogach i bohaterach, próbujÄ…ca wyjaÅ›nić naturÄ™ i przeznaczenie Å›wiata i czÅ‚owieka. Mit współczeÅ›nie ma też inne znaczenie – jest to faÅ‚szywe przekonanie, uznawane bez dowodu, wymysÅ‚, bajka, legenda.
Ze sÅ‚owem prawda nierozerwalne sÄ… dla mnie pojÄ™cia – sprawiedliwość, uczciwość a także przyjaźń i lojalność oraz cytat Demokryta z Abdery - „W rzeczywistoÅ›ci nie poznajemy niczego, ponieważ prawda kryje siÄ™ w głębi”, które pozwalajÄ… wiele myÅ›leć na temat prawdy.
Jak wyżej zauważyłem prawda i mit są sobie przeciwstawne i nie mogą wspólnie określać żadnego pojęcia. Nie może bowiem prawda być mitem, ani żaden mit nie może być prawdą.
MyÅ›lÄ™, że znacznie trudniejszÄ… do zinterpretowania jest „wolność czÅ‚owieka”. Dla mnie osobiÅ›cie „wolność czÅ‚owieka” oznacza caÅ‚kowita niezależność dla jednostki w tym co robi i co myÅ›li. SÅ‚ownik JÄ™zyka Polskiego PWN podaje nastÄ™pujÄ…cÄ… definicjÄ™ „wolnoÅ›ci”:
„możliwość podejmowania decyzji zgodnie z wÅ‚asnÄ… wolÄ…, nieskrÄ™powanego dziaÅ‚ania, uwarunkowana ogółem czynników spoÅ‚eczno-moralnych; niezależność osobista, swoboda; caÅ‚oksztaÅ‚t warunków, stosunków poza wiÄ™zieniem, zamkniÄ™ciem (w przeciwieÅ„stwie do aresztowania, przymusowego odosobnienia kogoÅ›, zamkniÄ™cia zwierzÄ…t)”. PojÄ™cie „wolnoÅ›ci” kojarzy mi siÄ™ z obrazem dziewiÄ™tnastowiecznego malarza francuskiego Eugena Delacroix „Wolność wiodÄ…ca lud na barykady” namalowany pod wpÅ‚ywem wydarzeÅ„ rewolucji lipcowej. WedÅ‚ug specjalistycznych książek wolność można podzielić na:
- fizyczną, jako nieskrępowana aktywność fizyczna;
- psychiczną, polegająca na swobodzie w dokonywaniu wyborów oraz spontaniczność w działaniu, możliwość samorealizacji;
- moralną, poprzez możliwość postępowania według własnego sumienia;
- prawną, jako możliwość zachowania swojej prywatności oraz podejmowanie działań w zakresie ustalonym przez normy i przepisy prawne;
W XXI wieku człowiek ma do czynienia z nową formą wolności - wolnością finansową. W celu zgłębienia tego zagadnienie zapraszam na stronę http://www.mlodybiznes.org.
Idea samej wolności i jej przestrzegania była celem i marzeniem człowieka od wieków. W starożytności ludzie nie posiadający wolności (niewolnicy) byli traktowani na równi ze zwierzętami czy przedmiotami. Dowodem, że walczyli o wolność swoją, swoich rodzin i potomków były liczne powstania niewolników (jak choćby słynne Powstanie Spartakusa).
W epoce OÅ›wiecenia prawdziwÄ…, peÅ‚nÄ… wolnoÅ›ciÄ… cieszyÅ‚y siÄ™ stany uprzywilejowane: szlachta, duchowieÅ„stwo, arystokracja. Najniższe warstwy spoÅ‚eczne musiaÅ‚y walczyć o swojÄ… wolność. „Liberte, Egalite, Fraternite” (Wolność, Równość, Braterstwo) byÅ‚y hasÅ‚ami Wielkiej Rewolucji Francuskiej w latach 1789 – 1799.
Tak wiÄ™c „wolność czÅ‚owieka” stawaÅ‚a siÄ™ z biegiem lat coraz bardziej dostÄ™pna i powszechna, aby wreszcie w wieku XX zostaÅ‚a uznana za przyrodzone, niezbywalne, nienaruszalne i powszechne prawo czÅ‚owieka. Prawo do wolnoÅ›ci, obok prawa do życia i prawa do wÅ‚asnoÅ›ci należy do pierwszej generacji praw czÅ‚owieka. Uznaje siÄ™ je jako prawa wynikajÄ…ce z ludzkiej natury i przyrodzone godnoÅ›ci czÅ‚owieka.
Po II wojnie światowej idea ochrony praw człowieka (w tym prawa do wolności) dla społeczności naszej planety stały się jednym z najważniejszych problemów współczesnego świata po doświadczeniach setek lat najczęściej bezsensownych wojen, sprawowaniu władzy przez dziesiątki tyranów i ludobójców oraz obaleniu morderczych i bezwzględnych ideologii nazizmu, faszyzmu a później także komunizmu.
ZaszÅ‚y najdogodniejsze warunki w historii ludzkoÅ›ci, aby urzeczywistnić „mit” o wolnoÅ›ci, równoÅ›ci i braterstwie każdego czÅ‚owieka. Wreszcie, po tylu wiekach walki o wolność, ta bajka i legenda mogÅ‚a stać siÄ™ prawdÄ….
Jednak czy faktycznie człowiek wyzwolił się od wszelkiej zależności?
Znacznie później od mieszkaÅ„ców paÅ„stwa od mieszkaÅ„ców paÅ„stw zachodnich aliantów wolność i swobody uzyskaÅ‚a ludność paÅ„stwa, które znalazÅ‚y siÄ™ po wschodniej stronie „żelaznej kurtyny”. Może wÅ‚aÅ›nie dlatego Polacy, Czesi i UkraiÅ„cy sÄ… bardziej uczuleni na sÅ‚owa „wolność”, „niepodlegÅ‚ość” i „niezależność” od Francuzów czy Belgów, którzy nie musieli walczyć ze swoim ustrojem politycznym o te wartoÅ›ci, wrÄ™cz przeciwnie, sami je odstawili na bok w imiÄ™ integracji europejskiej i interesów gospodarczych.
W Polsce komunistycznej „wolność” staÅ‚a siÄ™ mitem, bo przecież Polacy byli podporzÄ…dkowani totalitarnemu systemowi. Tak dÅ‚ugi brak „wolnoÅ›ci czÅ‚owieka” staÅ‚ siÄ™ bodźcem do wiÄ™kszego wysiÅ‚ku i poÅ›wiÄ™cenia w walce z komunizmem.
O związku między socjalizmem a wolnością (a raczej jego braku) w bardzo ciekawy sposób wypowiedział się kiedyś pisarz Honoriusz Balzac:
„Socjalizm, który chwali siÄ™ swojÄ… mÅ‚odoÅ›ciÄ…, jest starym matkobójcÄ…. To on zawsze zabijaÅ‚ swojÄ… matkÄ™ RepublikÄ™, i swojÄ… siostrÄ™ - Wolność”.
Prawda jest, że socjaliści po przejęciu władzy w państwie zabierają społeczeństwu wolność.
Za poczÄ…tek „wolnoÅ›ci czÅ‚owieka” w naszym kraju należy uważać przeÅ‚om lat ’80 i ’90, czyli okres transformacji ustrojowej.
Od tego momentu każdy Polak może czuć siÄ™ niezależny od organów wÅ‚adzy w kraju. SkoÅ„czyÅ‚ siÄ™ okres inwigilowania i kontrolowania obywateli przez SÅ‚użby BezpieczeÅ„stwa. Polacy uwolnili siÄ™ z uwiÄ™zienia, do którego „wepchnęło” ich paÅ„stwo, komunistyczne paÅ„stwo.
- Ale czy na pewno „wolność czÅ‚owieka” staÅ‚a siÄ™ prawdÄ… ?
- Czy uzyskanie wolności w sferze politycznej, fizycznej i psychicznej nie pociągnęło za sobą zniewolenia w jakichś innych dziedzinach życia społecznego ?
- „DoskonaÅ‚e bezpieczeÅ„stwo i nietykalność wÅ‚asnoÅ›ci i osoby: oto prawdziwa wolność spoÅ‚eczne”. (Rivarol)
Dokładna analiza drugiego i trzeciego zdania może pomóc wskazać właściwą odpowiedź na pierwsze z nich.
Nie ulega wątpliwości, że obecny ustrój polityczny i konstytucja zapewniają nam, obywatelom pewne swobody.
„Przyrodzona i niezbywalna godność czÅ‚owieka stanowi źródÅ‚o wolnoÅ›ci i praw czÅ‚owieka i obywatela. Jest nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiÄ…zkiem wÅ‚adz publicznych.” (Konstytucja RP RozdziaÅ‚ II art. 30)
1. Wolność człowieka podlega ochronie prawnej.
2. Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.
3. Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.
(Konstytucja RP Rozdział II art. 31)
„Przepadek rzeczy może nastÄ…pić tylko w przypadkach okreÅ›lonych w ustawie i tylko na podstawie prawomocnego orzeczenia sÄ…du.” (Konstytucja RP RozdziaÅ‚ II art. 46)
Z jednej strony państwo zapewnia obywatelom poszanowanie i ochronę wolności (art. 30 i art. 31, punkty 1 i 2), z drugiej jednak zastrzega sobie możliwość ograniczeń w korzystaniu z wolności i praw (art. 31 punkt 3) oraz możliwość (co prawda tylko w przypadkach określonych w ustawie i na podstawie orzeczenia sądu, ale jednak) zarekwirowania czyjejś własności, co jest przeciwstawne z tym co powiedział o wolności społecznej Rivarol.
Mniej zależne od paÅ„stwa jest zapewnienie „doskonaÅ‚ego bezpieczeÅ„stwa”. ZdajÄ™ sobie sprawÄ™, że w epoce walki ze Å›wiatowym terroryzmem, zapewnienie spoÅ‚eczeÅ„stwu stuprocentowej i pewnej ochrony jest niemożliwe.
Skoro paÅ„stwo nie zapewnia „doskonaÅ‚ego bezpieczeÅ„stwa”, ani caÅ‚kowitej „nietykalnoÅ›ci wÅ‚asnoÅ›ci i osoby”, nie można stwierdzić, że panuje prawdziwa „wolność spoÅ‚eczna.”
Czy za uzyskanie wolnoÅ›ci w najważniejszych dla czÅ‚owieka sferach, nie trzeba byÅ‚o zapÅ‚acić częściowÄ… lub caÅ‚kowita stratÄ… w innych „dziedzinach” wolnoÅ›ci?
MyÅ›lÄ™, że tak. Czasami nawet uzyskanie wolnoÅ›ci i niezależnoÅ›ci w jakimÅ› wymiarze staÅ‚o siÄ™ tylko pozorne. Oto przykÅ‚ad. W czasach komunizmu istniaÅ‚a oficjalna, Å›cisÅ‚a i bezwzglÄ™dna cenzura. Nie dopuszczaÅ‚a do spoÅ‚eczeÅ„stwa treÅ›ci niezgodnych i przeciwnych obowiÄ…zujÄ…cej „jedynej i sÅ‚usznej” ideologii. Teraz, pomimo demokracji i „wolnoÅ›ci sÅ‚owa”, cenzura jest jak najbardziej aktualna. ZmieniÅ‚ siÄ™ jedynie sposób cenzurowania. W dzisiejszych czasach cenzurowaniem nie zajmuje siÄ™ już cenzor lecz sami autorzy tekstów, artykułów w gazetach, książek, audycji radiowych czy programów telewizyjnych, w obawie o swojÄ… dalszÄ… karierÄ™, posadÄ™ czy w obawie przed wpÅ‚ywowymi ludźmi. Zmieniane jest w nich wszystko tak, aby byÅ‚y „poprawne politycznie”. Jest to dla mnie dziwna sytuacja, gdy po zniesieniu znienawidzonej cenzury, wraca ona, tyle że pod innÄ… postaciÄ…. Jednak cel i zadanie obecnej oraz peerelowskiej cenzury jest identyczne – kontrolowanie i ograniczanie „wolnoÅ›ci sÅ‚owa”, co wydatnie wpÅ‚ywa na osÅ‚abienie „wolnoÅ›ci czÅ‚owieka”.
Po transformacji ustrojowej Polacy stracili prawo, a nawet przywilej posiadania pracy. Jeszcze parÄ™dziesiÄ…t lat temu każdy, kto chciaÅ‚ pracować, mógÅ‚ z Å‚atwoÅ›ciÄ… znaleźć pracÄ™. SpoÅ‚eczeÅ„stwo „zapÅ‚aciÅ‚o” za swojÄ… wolność powstaniem konkurencji na rynku pracy i wiÄ™kszymi trudnoÅ›ciami za znalezieniem posady.
WedÅ‚ug słów Karola Marksa „Nikt nie zwalcza wolnoÅ›ci, zwalcza co najwyżej wolność innych”. Z tych słów można wyÅ‚owić prostÄ… prawidÅ‚owość – uzyskanie wolnoÅ›ci lub jakiegoÅ› przywileju dla jednej osoby lub grupy, musi pociÄ…gnąć za sobÄ… utratÄ™ tych lub innych praw czy przywilejów dla kogoÅ› innego. Ta maksyma nawiÄ…zuje także do socjalizmu. Nie niszczyÅ‚ on wolnoÅ›ci jako ogólnego dobra, tylko wolność tych, którzy mieli siÄ™ podporzÄ…dkować systemowi. Ludzie, bÄ™dÄ…cy u wÅ‚adzy nie musieli siÄ™ martwić ograniczeniami wolnoÅ›ci.
ZastanawiajÄ…ce jest czy można mówić o prawdziwej „wolnoÅ›ci czÅ‚owieka”, pamiÄ™tajÄ…c jednoczeÅ›nie o tysiÄ…cach przepisów prawnych, regulaminów, obowiÄ…zków i nakazów dotyczÄ…cych obywateli.
Każdy obywatel musi speÅ‚nić mnóstwo obowiÄ…zków narzuconych mu głównie przez paÅ„stwo, ale także przez KoÅ›ciół, pracodawcÄ™ czy rodzinÄ™. W takiej sytuacji można czuć siÄ™ zagubionym i bezradnym, a już na pewno nie „wolnym”. Na myÅ›l o tym, przypomina mi siÄ™ książka czeskiego pisarza F. Kafki „Proces”, w którym bohater, znajdujÄ…cy siÄ™ pod wÅ‚adzÄ… instytucji paÅ„stwowych i jego urzÄ™dów odczuwa swojÄ… bezradność i beznadziejność w walce z molochem, jakim jest paÅ„stwo. Pozornie wolny, bohater jest uzależniony od woli urzÄ™dników, na których nie ma wpÅ‚ywu.
Czasami wielość praw i przepisów sprawia problemy a nawet wywoÅ‚uje konflikty na linii paÅ„stwo – obywatel. Tak jest w „popularnej” ostatnio sprawie usprawiedliwiania nieobecnoÅ›ci peÅ‚noletniego ucznia w szkole Å›redniej przez samego siebie. Przecież w Å›wietle prawa czÅ‚owiek majÄ…cy skoÅ„czony osiemnasty rok życia jest już peÅ‚noletni. Ma prawo wybierać prezydenta Polski, a nie może usprawiedliwić swojej nieobecnoÅ›ci w szkole. Dla mnie jest to dziwnym paradoksem. To tak, jakbym, bÄ™dÄ…c kierowcÄ… rajdowym, baÅ‚ siÄ™ jeździć samochodem na zakupy. Czy taka, i podobne sytuacje wpÅ‚ywajÄ… pozytywnie na „wolność czÅ‚owieka”?
Człowiek ma prawo osiedlić się tam, gdzie chce. Czy aby na pewno? Czy to nie zależy od tego, gdzie znajdzie pracę. Czy człowiek nie jest uzależniony od posiadanej pracy? Bo jeśli ktoś ma pracę w Zakopanem a zawsze marzył, żeby mieszkać nad morzem, to czy zostanie w górach, czy wyjedzie nad morze. Myślę, że każdy w takiej sytuacji zostałby w Zakopanem (no może oprócz tych najbardziej odważnych i przedsiębiorczych).
O tej zależnoÅ›ci od pracy i pieniÄ™dzy ktoÅ› kiedyÅ› powiedziaÅ‚ „PieniÄ…dze, które mamy, sÄ… narzÄ™dziem wolnoÅ›ci. PieniÄ…dze, za którymi siÄ™ uganiamy - narzÄ™dziem niewoli”.
Uważam, że jest to prawda. PieniÄ…dze sÄ… przecież dla ludzi i majÄ… sÅ‚użyć im z pożytkiem, motywować. Jednakże współczesny czÅ‚owiek, biorÄ…cy udziaÅ‚ w „wyÅ›cigu szczurów” do kariery i pieniÄ™dzy staje siÄ™ niewolnikiem, niewolnikiem pieniÄ™dzy.
KolejnÄ… spornÄ… kwestiÄ… „wolnoÅ›ci czÅ‚owieka” wydaje mi siÄ™ „zniewolenie” przez wszechobecna dzisiaj reklamÄ™ i agitacjÄ™. Teraz już nie reklamuje siÄ™ wyłącznie towarów i usÅ‚ug, ale także sposób życia, modÄ™, a nawet politycy i partie polityczne potrzebujÄ… dobrej reklamy. Reklama przekazuje i nakazuje ludziom, co maja robić, jak żyć, w co siÄ™ ubierać, na kogo gÅ‚osować w wyborach. W epoce, gdzie media sÄ… uznawane za „czwarta wÅ‚adzÄ™”, wpÅ‚yw reklamy na spoÅ‚eczeÅ„stwo jest bardzo istotny. Reklama jest wszÄ™dzie, w sklepach, w mediach, na ulicy, ludzie sami jÄ… noszÄ…, ubierajÄ…c siÄ™ w ubrania danej firmy. MyÅ›lÄ™, że ten potężny system reklam, który manipuluje konsumentami, wpÅ‚ywa na ograniczenie ich wolnoÅ›ci, kierujÄ…c gustami i preferencjami kupujÄ…cych, którzy tylko pozornie majÄ… wolny wybór w tym, co kupiÄ…, a czego nie.
„Wolność czÅ‚owieka – prawda czy mit” – trudno jest to jednoznacznie okreÅ›lić.
O wolność walczyÅ‚o wiele pokoleÅ„ ludzi, którzy widzieli w niej nadziejÄ™ na lepszÄ… przyszÅ‚ość. Wolność staÅ‚a siÄ™ dla nich marzeniem, mitem który dopiero w XX wieku mógÅ‚ siÄ™ urzeczywistnić. Współczesne, demokratyczne paÅ„stwa zapewniajÄ… swoim obywatelom wiele wolnoÅ›ci i swobód fizycznych, psychicznych i prawnych, ale z drugiej strony zastrzegajÄ… sobie możliwość ich uchylenia lub odebrania. Wolność czÅ‚owieka jest ograniczana czÄ™sto nie przez samo paÅ„stwo i jego instytucje, tylko warunki spoÅ‚eczne, firmy i korporacje, nastawione na czerpanie zysków kosztem konsumentów. Moim zdaniem w dzisiejszych czasach można mówić o „wolnoÅ›ci czÅ‚owieka”, zwÅ‚aszcza jeÅ›li dla porównania weźmiemy sytuacjÄ™ zwykÅ‚ych ludzi w poprzednich stuleciach. MyÅ›lÄ™ jednak, że ta „wolność” nie jest jeszcze peÅ‚na i caÅ‚kowicie prawdziwa, ale patrzÄ…c w przeszÅ‚ość wciąż siÄ™ rozwija i to daje nam, ludziom nadziejÄ™ na przyszÅ‚ość. Należy jednak w tym pogłębianiu i poszerzaniu „wolnoÅ›ci czÅ‚owieka” pamiÄ™tać o sÅ‚owach zmarÅ‚ego niedawno wspaniaÅ‚ego polskiego pisarza Leopolda Staffa – „Wolność nie jest ulgÄ… lecz trudem wielkoÅ›ci.”
W celu rozważania innych problemów współczesnego świata zapraszam na mojego bloga - http://www.mlodybiznes.xenot.pl
--
www.mlodybiznes.org
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Darmowy Kurs Google AdWords - Dowiedz siÄ™ jak za grosze
Kobieta jest jak Ferrari - czyli o stereotypach rzeczy
Myśl twórczo - notuj twórczo
Transport samochodowy
Jak mężczyzna może oczarować kobietę i podbić jej serce